dersler

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS

MİMARİ TASARIM SORUNLARI

MIM 209
3
2+0
2
2


Ön Koşul Dersleri

-


Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Ayşegül Kuruç
Dersi Veren(ler)
Prof..Dr. Nesrin Dengiz, Prof. Dr. Deniz İncedayı, Prof. Dr. F. Emel Ardaman, Prof. Dr. Ahmet Tercan, Doç.Dr. Ayşegül Kuruç
Dersin Yardımcıları
Arş.Gör. Melek Kılınç, Arş. Gör. Burak Mangut
Dersin Amacı
Öğrencinin mimari tasarımda kapsamlı ve çok boyutlu düşünme bilincini kazanmasını sağlamak ve tasarım sürecinde yararlanacağı bilgi ve kavramlarla donatmak.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1-Mimarlığın farklı ilgi alanları ile doğrudan ilişkisini kurma becerisini kazanması
2- Disiplinlerarası konular ve farklı ölçekler arasında, ilişki kurma becerisini kazanması
3- Tasarım sürecini yönlendiren etkenler konusunda bilinç sahibi olunması
4- Araştırılan konuların kavramsallaştırılarak irdelenmesi
5- Ele alınan konunun grafik anlatıma dönüştürülmesi
6- Bireysel ve/veya grup çalışması becerilerinin geliştirilmesi
Dersin İçeriği
Dersler, tartışma ortamlarıyla öğrencinin aktif katılımını sağlayacak seminerler şeklinde sürdürülmektedir. Öğrenci, bireysel ve/veya grup çalışması olarak seminer başlıkları arasından seçtiği konu hakkında araştırma yapar, bir kavram çerçevesine oturtup grafik anlatımı kendileri tarafından seçilmiş bir poster halinde, arasınav yerine geçen ödev olarak teslim eder ve sunumunu yapar. Dönem sonunda da yazılı final sınavı yapılır.


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Açılış Dersi
Okumalar
2
Mimari Tasarım Sürecinin Tanıtılması ve Sorunları                
Okumalar
3
Mimari Tasarımda Eskiz ve Düşünsel Süreç Aşamaları ve Ölçek Kullanımı
Okumalar
4
Mimarlığın Temsili/Temsilin Mimarlığı
Okumalar
5
Mimari Tasarım Sürecinde Standartlaşma 
Okumalar
6
Politikanın Kente Yansıması: Başkent Örnekleri      
Okumalar
7
Mimari Tasarım Sürecinde Sosyo Kültürel Veriler ve Kullanıcı Katılımı
Okumalar
8
Araştırma konularının dağıtımı, hazırlanacak ödev hakkında bilgilendirme
Okumalar
9
Mimarlık ve Felsefe İlişkisi
Okumalar
10
Mimari Tasarım Sürecinde Tasarım-Teknoloji İlişkisi ve Enerji Sorunu
Okumalar
11
Mimari Tasarımda “Yer” Kavramı              
Okumalar
12
Mimari Tasarımda Renk Kullanımı                                            
Okumalar
13
Mimari Tasarımda İletişim
Okumalar
14
Arasınav ödevlerinin (poster sunumu) teslimi ve değerlendirmesi
Okumalar


KAYNAKLAR

Mimari Tasarım Sorunları Ders Notları, MSÜ yayını, 1992
Dönem içi verilen referans metinler



---------------------------------------------------------------------------------------------------

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MİMARİ TEKNİK RESİM/ ARCHITECTURAL TECHNICAL DRAWING
MIM 208
1

2T+2U

3
4


Ön Koşul Dersleri




Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
 Zorunlu
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)
Yrd. Doç. Dr. F. Emel Ardaman
Dersin Yardımcıları
Arş. Gör. Hale Gönül, Arş. Gör. Elif Sena Akan, Arş. Gör. Haluk Uluşan, Arş. Gör. Melek Kılınç, Arş. Gör. Burak Mangut
Dersin Amacı
Uluslararası proje standartlarının tanıtılması, kurallı grafik iletişim, anlatım tekniklerini ve ilgili standartları öğreterek uygulamalarla pekiştirmek, grafik anlatım dilindeki ortak kabullerin oluşmasını sağlayarak mimari tasarım ile ilgili diğer disiplinlerdeki öğretime yardımcı olmaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1- Üç boyutlu tasarlama ve uluslararası çizim standartlarına uygun olarak iki boyutlu anlatım becerisinin kazanılması,
2- Uluslararası proje standartlarının tanınması,
3- Kurallı grafik iletişim ve anlatım tekniklerini ve ilgili standartların öğrenilmesi,
4- Grafik anlatım dilindeki ortak kabullerin oluşturulması
Dersin İçeriği
Görsel malzeme ile ve tahtada çizerek ders anlatımı ve her hafta anlatılan konunun uygulaması ve ertesi hafta öğrenciye uygulamaların düzeltilmiş olarak dağıtılması


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Grafik anlatımın tarihçesi, standartlar ve teknik resmin önemi; algılama, semboller, kalıba vurma, bilgi oluşumu, görünüş, duyarlı grafik anlatım

2
Görünüşlerin elde edilmesinde kullanılan resim yöntemleri (Avrupa ve Amerikan Resim Yöntemleri)
Geçen derste işlenen konuların gözden geçirilmesi
3
Kesit tanumı , türleri, önemi
Geçen derste işlenen konuların ve bir önceki haftanın değerlendirilmiş uygulamasının gözden geçirilmesi
4
Görünüşleri verilen objenin yatay ve düşey kesitlerinin elde edilmesi
      
5
Bir mimari elemanın ve içi boşluklu bir objenin kesitinin ve görünüşe giren elemanlarının elde edilişi
      
6
Eşlenik dik izdüşümde paralelliklerin ve oranların değişmeme özelliğinden yararlanarak iki izdüşümde görünüş ve kesit elde edilmesi
      
7
Boyutlandırma genel ilkeleri
      
8
Mimarlık faaliyeti aşamaları, ölçekler, proje ve pafta katlama standartları
      
9
Proje ve pafta başlığı düzenleme bilgileri
      
10
1/100 – 1/50 – 1/20 ölçekli planlarda boyutlandırma (değişik yapım sistemlerinde)
      
11
1/100 – 1/50 – 1/20 ölçekli kesitlerde boyutlandırma
      
12
Mekan işaretlemesi standartları
      
13
Merdiven işaretlemesi
      
14
Konuların tekrarı
      


KAYNAKLAR

Orhan Şahinler, Fehmi Kızıl, Mimarlıkta Teknik Resim, Yapı Yayın, İstanbul, 2003
Fehmi Kızıl, Objelerin İki-Üç Boyutlu Grafik Anlatımı ve Zihinde Canlandırma, MSÜ, İstanbul, 1999


----------------------------------------------------------------------------------------------------

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS

Mimari Tasarımda Farklı Boyutlar

MIM458
6
2+0
2
3


Ön Koşul Dersleri

-


Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Ayşegül KURUÇ
Dersi Veren(ler)
Doç.Dr. Ayşegül KURUÇ
Dersin Yardımcıları
 Arş. Gör. Haluk Uluşan
Dersin Amacı
Kavramların mimarlık alanı ile ilgili konuların irdelenmesinde bir araç olarak kullanılması.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1-Kavramlarla düşünme becerisini geliştirmek
2-Sınırlı bir araştırma yapabilme ve araştırma alanını sınırlama ve tanımlama becerisi kazanmak
3-Disiplinlerarası çalışma yapma becerisini kazanmak
4-Bir kavram üzerine metin üretme bilgisini kazanmak
5-Tanımlanmış bir süre içinde sunum yapma becerisini kazanmak
Dersin İçeriği
Mimari konuları anlama, tanımlama ve çözümlemek için sinema filmleri araç olarak kullanılır; Dersin yürütücüsü, her yarıyıl farklı bir kavram üzerine yazılmış metinler ve yayınlar yoluyla konuyu tanımlar. Bu süreçten sonra, öğrenciler iki ya da üç kişilik gruplar halinde kavramla ilişkilendirdikleri ve kendi seçtikleri bir film üzerinden sunum hazırlarlar. Her sunumun sonunda yapılan tartışmalar doğrultusunda oluşturulan metin, yıliçi sınavı yerine geçer. Geliştirilmiş metni ve filmin dijital kopyasını içeren dosya yarıyıl sonunda A4 formatında final sınavı belgesi olarak teslim edilir.


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, kavramın ve ilgili referans metinlerin verilmesi
-
2
Okunan metinler üzerine tartışmalar, metinlerin karşılaştırılması
Okumalar
3
Kavram üzerine tartışmalar, metinlerin karşılaştırılması
Okumalar
4
Kavram üzerine tartışmalar, metinlerin karşılaştırılması
Okumalar
5
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
6
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
7
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
8
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
9
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
10
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
11
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
12
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
13
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı
14
Grup sunumları, tartışmalar
Sunum hazırlığı


KAYNAKLAR

Her yarıyıl belirlenen kavram üzerine seçilen felsefi/sosyolojik metinler.


----------------------------------------------------------------------------------------------------

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TASARI GEOMETRİ
MİM105
1
2+2
3
4


Ön Koşul Dersleri




Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)
Dr. Öğr. Üyesi K.Uğur Çakıroğlu
Dersin Yardımcıları

Dersin Amacı
Uzay Geometri ve izdüşüm ile ilgili bilgileri kullanarak uzay şekillerin resmetme yöntemiyle tasarlanması ve tasarlanmış şekillerin resmetme yöntemiyle anlatılması becerisinin kazandırılması
Dersin Öğrenme Çıktıları
1-Soyutlama, sentez yapma ve uyarlama yeteneğinin gelişmesi
2-Farklı geometrilerin karşılaştırılması ile geometriye bakışın genişlemesi ve zenginleşmesi, düşünce esnekliği kazanılması

Dersin İçeriği
Dersin yürütücüsü tarafından duruma göre serbest el, duruma göre çizim aletleri ile  çizim tahtasında ya da tepegözde çizimler gerçekleştirilir. Derste yapılan uygulamalara ilaveten öğrenciye ders saatleri dışında çalışılmak üzere konuya ilişkin çözülmüş örnek ya da ödev verilir.



DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel tanımlar: Nokta, doğru, jeodezik, yüzey. Yüzeylerin sınıflandırılması, açınır yüzeyler

2
Uzay geometri ve izdüşüm ile ilgili teoremler. Projektif geometri, uzayın eşleklik ilkesi

3
İzdüşüm, tanımı ve tipleri. Doğrunun izdüşümü. Bölünme oranı, çapraz oran

4
Eksen etrafında çevirmeler: Gerçek uzunluklar

5
Düzlemin belirtiliş biçimleri. İzdüşüren düzlemler. Doğrunun izdüşüren düzlemdeki izi

6
Düzlemin izdüşüren düzlemdeki izi. Doğrunun düzlemdeki izi

7
Düzleme dik doğru çizilmesi. Metrik problemler: Doğrunun düzleme uzaklığı, iki paralel düzlem arasındaki uzaklık, aykırı doğrular arasındaki uzaklık

8
Konik kesitler, çemberin izdüşümü

9
Piramidal, konik, prizmatik ve silindirik yüzeylerin birbiriyle oluşturduğu arakesitlerin bulunuşu

10
Eksen etrafında çevirmeler: Gerçek alanlar

11
İzdüşüm düzlemlerinin yeniden konumlandırılması. Metrik problemler

12
Metrik problemler (devam). Küre

13
Kotlu izdüşüm. Hafriyat problemleri.

14
Çatı çözümleri



KAYNAKLAR

A.V.Günhan, Tasarı Geometri Dersleri, Kutulmuş Matbaası, İstanbul, 1967
S. Akın, Tasarı Geometri Problemleri, Cilt I, Arı Kitabevi Yayınları  No: 11, 1965
Pumann, Darstellende Geometrie 1. Teil, Verlag Pumann, Coburg
Pumann, Darstellende Geometrie 1. Teil, Selbst-Verlag Pumann, Coburg
E. Schörner, Darstellende Geometrie, Carl Hanser Verlag, München, 1977
R. Schmidt, Darstellende Geometrie, Bauverlag Gmbh, Wiesbaden und Berlin, 1977
N. Krylov, P. Lobandievsky, S. Men, Descriptive Geometry, Mir Publishers, Moscow, 1968
M.C. Hawk, Descriptive Geometry, Schaum’s Outline Series, McGraw-Hill Book Company, 1962


----------------------------------------------------------------------------------------------------

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MATEMATİK
MİM107
1
2+0
2
2


Ön Koşul Dersleri




Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)
Dr. Öğr. Üyesi K.Uğur Çakıroğlu
Dersin Yardımcıları

Dersin Amacı
Tasarı Geometri dersinde ele alınan ölçek sorunlarının uzbilimsel yöntemlerle çözümünün gösterilmesi, ‘Doğrusal İzlenceleme’ konusu üzerinden verimlilik kavramının vurgulanması
Dersin Öğrenme Çıktıları
1- Soyutlama, sentez yapma ve uyarlama yeteneğinin gelişmesi
2- Verimlilik kavramının içselleşmesine katkı

Dersin İçeriği




DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Dizeyler: Tanım, toplama, sayılla çarpım, iki dizeyin çarpımı, özel dizeyler (sıfır dizey, devrik dizey, kare dizey, eşçarpan dizeyi, katımlı dizey, basaklı dizey)

2
Dizeyler (devam): Ters dizey. Doğrusal denklem dizgeleri

3
Doğrusal denklem dizgeleri(devam)

4
Dışbükey kümeler, Doğrusal İzlenceleme Sorunu, çizge ile çözüm

5
Doğrusal İzlenceleme Sorunu (devam), cebirsel bir yöntem

6
Doğrusal İzlenceleme Sorunu (devam): Simpleks yöntem

7
Yöneyler: Tanım, toplama, sayılla çarpım, iççarpım, büyüklük, iki yöney arasındaki açı

8
Yöneyler (devam): Doğrusal bağımlılık, birim dikey kümesi, çapraz çarpım

9
Doğru ve düzlemin yönel denklemleri

10
Yöneyin yöney üzerindeki izdüşümü. Uzaklık sorunları: Noktanın düzleme, noktanın doğruya uzaklığı

11
Uzaklık sorunları (devam): Doğrunun doğruya uzaklığı, iki koşut düzlem arasındaki uzaklık

12
Bilgisayar çizgesinin uzbilimsel ögeleri. Dizey dönüşümleri-İki boyutlu dönüşümler: Yansıtma, döndürme, ölçek değiştirme, makaslama, türdeş konaçlar-öteleme

13
Bilgisayar çizgesinin uzbilimsel ögeleri. Dizey dönüşümleri (devam)-Üç boyutlu dönüşümler: Yansıtma, döndürme, ölçek değiştirme, makaslama, öteleme

14
Bilgisayar çizgesinin uzbilimsel ögeleri. Dizey dönüşümleri (devam): Dilemsel doğru etrafında döndürme, dilemsel düzleme göre yansıtma



KAYNAKLAR

M. E. Altan, Matematikçiler, İktisatçılar ve Mühendisler için Lineer Cebir, Mimar Sinan Üniversitesi Yayın No:13, İstanbul, 1983
M. E. Altan, İktisatçılar için Genel Matematik, Der Yayınları, İstanbul, 1983
H. G. Campbell, An Introduction to Matrices, Vectors and Linear Programming, Prentice-Hall, 1977
F. S. Hillier, G. J. Lieberman, Introduction to Mathematical Programming, McGraw-Hill International Editions, 1995
D. F. Rogers, J. A. Adams, Mathematical Elements for Computer Graphics, McGraw-Hill International Editions, 1990
  



----------------------------------------------------------------------------------------------------

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
Endüstrileşmiş Bina Tasarımı
INDUSTRIAL BUILDING DESIGN
MIM 560
5
2+0
2
3


Ön Koşul Dersleri




Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)

Dersin Yardımcıları

Dersin Amacı
Endüstrileşmiş yapım teknolojilerinin mimari tasarım / uygulama sürecinde kullanımı ve kalite kavramları ve ilgili standartlarla ilişkisi konularında bilgi ve bilinç sahibi olma.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1-Mimarlığın endüstri ile ilişkisi konusunda bilgi ve bilinç sahibi olma
2-Endüstrileşmiş yapım teknolojilerini tasarımla ilişkilendirme becerisi kazanma
3-Endüstrileşmiş yapımla ilgili standartlar, yönetmelik ve şartnamelere hakkında bilgi sahibi olma
4-Bireysel ve/veya grup çalışması içinde araştırma yapabilmesi, araştırma konularının belirlenmesi, düşüncelerini, çözüm önerilerini uygun anlatım teknolojileri kullanarak aktarabilme becerisini kazanma ve etkin olma
Dersin İçeriği
Çeşitli endüstrileşmiş yapım teknolojilerinin tasarım sürecinde kullanımını çağdaş uygulama örnekleri üzerinden irdeleyerek, mimari tasarımda endüstrileşmiş teknolojilerin gerektirdiği boyutsal, nitel, birleşim ve tolerans sorunları üzerine tartışmalar yürüterek bilgilenme ve bilinç kazanmadır.


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin işleyişi ve ele alınan konular ve kaynaklar hakkında öğrencilerin yapacakları araştırmaların hazırlanış ve sunuş aşamalarında izlenecek yol hakkında bilgi verilmesi.
  

2
Mimari ve yapım alanında endüstrileşme olgusu ve tarihçesi
Okuma ve araştırmalar
3
Endüstrileşmiş yapım teknikleri
      
4
Endüstrileşmiş ön yapım teknolojileri
      
5
Ön yapım bileşen kullanımında boyutsal koordinasyon
      
6
Ön yapım bileşen kullanımında bileşim noktaları, tolerans sorunları
      
7
Ön yapım bileşen kullanımında performans (nitelik) sorunları
      
8
Endüstrileşmiş yapım ve standartlaştırma
      
9
Türkiye’de endüstrileşmiş yapım teknolojileri
      
10
Öğrenci grup ve bireysel çalışmalarının sunumu / tartışma
Sunum hazırlığı
11
Öğrenci grup ve bireysel çalışmalarının sunumu / tartışma
      
12
Öğrenci grup ve bireysel çalışmalarının sunumu / tartışma
      
13
Öğrenci grup ve bireysel çalışmalarının sunumu / tartışma
      
14
Öğrenci çalışmalarının genel değerlendirmesi
      


KAYNAKLAR

--Schmid, Th., Testa, C., Systems Building Bauen mit Systemen-Construction modularies,
Less. Editions, d’architecture Artemis, 1969
-Dengiz, N., Endüstriyel Yönemlerle  Betondan Yapılmış Katalog Yapı Bileşenleri Kullanım Yoluyla, Kentsel Konut Üretiminde Bileşenlerin Tasarımı, Üretim ve Uygulama Sorunları ile Türkiye Koşullarında Yapılan Değerlendirmeler,İDEGSA Yayınlanmamış Doktora Tezi, 1979
-Koncz, T., Prefabrikasyona Giriş, Yapı Merkezi, İstanbul, 1979
-Bernard, P., La Constuction par Composants Compatibles, Les Editions du Moniteur , Paris, 1980
 -Architecture for The Future, Editions Pierre Terrail, Paris, 1996

----------------------------------------------------------------------------------------------------

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
Mimari Tasarımda Katılımcı Modeller / Participatory Models in Architectural Design
MIM 661
6
Teori 2
2
3


Ön Koşul Dersleri




Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)
Prof. Dr. Deniz İncedayı
Dersin Yardımcıları

Dersin Amacı
Ülkemizde ve yabancı ülkelerde kullanıcının tasarım sürecine katıldığı örneklerin incelenerek “katılım”ın  Mimari tasarım ve çevre oluşumu alanlarındaki etkin rolünün ortaya konması.
Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin İçeriği
Teorik ders kapsamında yer alan bilgilerin aktarımının yanı sıra öğrenci aktif katılımını sağlayan okuma ve araştırma konularının sunumu şeklinde sürdürülür.


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Katılım kavramı ve olgusunun tanıtılması, toplum yapısı ile katılımcı yaklaşımı ilişkisi ve etkileşimi
Okumalar
2
Ülkemizde ve yurtdışında katılımcı uygulama örneklerinin tanıtılması ve tartışılması
      
3
Türkiye için katılımcı Model önerilerinin tartışılması ve geliştirilmesi
      
4
Öğrenci Sunumları
      
5
Öğrenci Sunumları
      
6
Öğrenci Sunumları
      
7
Öğrenci Sunumları
              
8
Öğrenci Sunumları
      
9
Öğrenci Sunumları
      
10
Öğrenci Sunumları
      
11
Öğrenci Sunumları
      
12
Öğrenci Sunumları
      
13
Konuların Tekrarı
      
14
Değerlendirme
      


KAYNAKLAR

-İncedayı, D., Mimari Tasarım Sürecine Katılımcı Yaklaşım, MSÜ Yayınları, 2002
-Habrakeu, J., The Structure of the Ordinary, Teicher J. (edç), USA, 1998
-Hill J., Occupying Architecture Between the Architect and the User, Routledges, London
-Mikellides, B., Architecture for People, Studio Visto, London



----------------------------------------------------------------------------------------------------


DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
Sosyo Kültürel Veriler - Çevre İlişkisinin Mimariye Yansıması
THE  REFLECTION OF SOCIOCULTURAL FACTORS AND ENVIRONMENTAL RELATIONS ON ARCHITECTURE
MIM 561
5
Teori 2
2
3


Ön Koşul Dersleri




Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)
Prof. Dr. Deniz İncedayı
Dersin Yardımcıları

Dersin Amacı
Mimari tasarım sürecinde önemli bir boyut olan sosyo-kültürel verilerin mekana  yansımalarını ve çevre ile etkileşimlerini irdelemek ve bu konuda öğrencileri araştırmaya ve eleştirel gözle sorgulamaya yöneltebilmektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin İçeriği
Teorik ders kapsamında yer alan bilgilerin aktarımının yanı sıra öğrenci aktif katılımını sağlayan okuma ve araştırma konularının sunumu şeklinde sürdürülür.


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Konuyla ilgili tanım ve kavramlar
Okumalar
2
Çevre oluşum sürecinin farklı boyutlarının( disiplinlerarası özelliğinin) irdelenmesi
      
3
Sosyokültürel özelliklerin çevre oluşumuna etkilerinin araştırılması-örnek yöntemiyle geliştirilecek sonuç-öneri
      
4
Öğrenci Sunumları
      
5
Öğrenci Sunumları
       
6
Öğrenci Sunumları
      
7
Öğrenci Sunumları
              
8
Öğrenci Sunumları
      
9
Öğrenci Sunumları
      
10
Öğrenci Sunumları
      
11
Öğrenci Sunumları
      
12
Öğrenci Sunumları
      
13
Konuların Tekrarı
      
14
Değerlendirme
      


KAYNAKLAR

-İncedayı, D., Çevre Tümdür, Bağlam Yayınları, 2002
-Tarilli, S., İnsanlığı Nasıl Bir Gelecek Bekliyor, Adam Yayınları, İstanbul, 2000
-Timuçin, A., Düşünce Tarihi I, II, III, Bulut Yayınları, 2000
-Pearson, M., Richards C., Architecture of Order, Aproaches to Social Space, Routledge, London.
-Güvenç, B., Kültürün abc’si, YKY, İstanbul, 1998




----------------------------------------------------------------------------------------------------


DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
Sanal Ortamda Sunum
MIM 456

1T+4U
3
4


Ön Koşul Dersleri




Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)

Dersin Yardımcıları

Dersin Amacı
Öğrencilerin bilgisayar ortamında yapacağı sunumlarda karışık teknikler kullanabilmesi ve ilgili bilgisayar programlarından nasıl yararlanabileceğini öğrenmesidir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1-Bilgisayar ortamında karışık teknikte sunum olanaklarını tanımak
2-Kullanılan farklı çizim programlarını koordineli olarak kullanabilme becerisi kazanmak
3-Animasyon, web sayfası, broşür hazırlama, vb farklı sunum teknikleri öğrenmek
Dersin İçeriği
Bilgisayar ortamında karışık teknikte sunum olanaklarını göstermek ve ilgili programları koordineli kullanarak uygulamalar yaptırmak


                                  Sunu türü serbesttir. Animasyon, Web sayfası,
                                  Pafta sunumu Ya da broşür formunda olabilir.
                                                                                             
  DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel iki boyutlu şekiller ve düzeltilmelerle oluşan şekiller

2
Temel üç boyutlu biçim oluşturma ve düzeltmelerle oluşan biçimler
Geçen haftanın notlarını gözden geçirmek
3
Temel üç boyutlu biçim oluşturma ve düzeltmelerle oluşan biçimler
      
4
Işık: Mekan ve CAD programlarında ışık kullanımı
        
5
Materyal Mekan ve CAD programında malzeme kullanımı
      
6
Materyal Mekan ve CAD programında malzeme kullanımı – kısa sınav(uygulama)
      
7
Görüntülerin oluşma düzeni ve sunuma göre kamera ve izdüşümlerin kullanımı
      
8
Görüntülerin oluşma düzeni ve sunuma göre kamera ve izdüşümlerin kullanımı
      
9
Canlandırma, CAD programında hareket ve hareketin oluşumu, obje ve kamera hareketleri
      
10
Canlandırma, CAD programında hareket ve hareketin oluşumu, obje ve kamera hareketleri
      
11
Film oluşturma, filmciklerin yapısı ve hareket etkisi ile ilişkileri
      
12
Film oluşturma, filmciklerin yapısı ve hareket etkisi ile ilişkileri – kısa sınav(uygulama)
      
13
Bir vaziyet planında uygulama. 3-4 konutluk kırsal bir konut grubunun vaziyet planı, kitleler, kitle planı, planda mekanlar, cephe görüntüleri ve mekanda gezinti olasılıkları
Verilen ödev konusunda hazırlık yapmak
14
Bir vaziyet planında uygulama. 3-4 konutluk kırsal bir konut grubunun vaziyet planı, kitleler, kitle planı, planda mekanlar, cephe görüntüleri ve mekanda gezinti olasılıkları
      

----------------------------------------------------------------------------------------------------

               DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MİMARLIKTA ENERJİ VERİMLİ TASARIM / ENERGY EFFICIENT DESIGN IN ARCHITECTURE

MIM 663

6

2+0

2

3


                   Ön Koşul Dersleri




                   Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)
 Prof. Dr.Ahmet Tercan
Dersin Yardımcıları

Dersin Amacı
Öğrencinin mimari tasarım sürecinde enerji verimliliğini bir tasarım verisi olarak tanımlayarak ilgili kavramlar ve  yaklasımlarla tasarım ilişkisini kurabilecek  bilinci kazanmasıdır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1-Mimari TasarımdaEnerji verimliliği kavramını ve bilincini kazanmak
2-Enerji verimliliği ile ilgili felsefi ve düsünsel arka plan hakkında bilgi sahibi olmak
3-Enerji verimli tasarım ögelerini tanımak, tasarıma aktarılması konusunda bilgi ve görgü geliştirmek
4- Uluslararası  proje standartlarını ve parametrelerini  tanımak ve değerlendirmek.
Dersin İçeriği
Mimarlıkta Enerji-Verimli Tasarım Kavramını irdelemesi ve Uluslararası  proje standartlarının tanıtılmasıdır.
 Öğrencilerin, bir kavram ve veri olarak çeşitli yönleri ve özellikleriyle “enerji sorun”unu tanımlayabilmeleri ve tasarım süreci içinde çözümün bir parçası haline dönüştürülebilmelerinin önemi vurgulanmaktadır. Bu amaçla Türkiye’den ve  dünyadan çeşitli örnekler karşılaştırılmalı olarak incelenmektedir.


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1

Enerji-Verimli Tasarım, Teknoloji, Çevre ve Enerji Kavramları

Araştırma/ metin okuma
2
Enerji-Verimli Tasarım, Teknoloji, Çevre ve Enerji Kavramları
Araştırma/ metin okuma
3
Tarihsel Süreç içinde Enerji-Verimli Tasarım
Araştırma/ metin okuma
4
Mimarlıkta Enerji Bilinci ile Tasarım
Araştırma/ metin okuma
5
Mimarlıkta Enerji Bilinci ile Tasarım
Araştırma/ metin okuma
6
Ödev Değerlendirme

7
Mimarlık Enerji Verimli Tasarım Yaklaşımları
Araştırma/ metin okuma
8
Mimarlık Enerji Verimli Tasarım Yaklaşımları)
Araştırma/ metin okuma
9
Mimarlık Enerji Verimli Tasarım Yaklaşımları
Araştırma/ metin okuma
10
Mimarlık Enerji Verimli Tasarım Yaklaşımları)
Araştırma/ metin okuma
11
Enerji-Verimli Tasarım /Örnekler/Analizler/Değerlendirmeler
Araştırma/ metin okuma
12
Enerji-Verimli Tasarım /Örnekler/Analizler/Değerlendirmeler
Araştırma/ metin okuma
13
Enerji-Verimli Tasarım /Örnekler/Analizler/Değerlendirmeler
Araştırma/ metin okuma
14
Enerji-Verimli Tasarım /Örnekler/Analizler/Değerlendirmeler
Araştırma/ metin okuma


                   KAYNAKLAR

Bovill, C.,Architectural Design, Integration of Structural and Environmental Systems, Van N. Reinhold, NY,1991
-Burberry, P., Building for Energy Conservation , Architectural Press Ltd, London, 1978
-Herzog, T., Solar Energy in Architecture,Urban Planning, Prestel, Munich,1996
-Olgyay, V., Design With Climate, Van N. Reinhold, NY,1992
-Yeang Ken, Bioclimatic Skyscapers, Artemis, London,1994
-Konu ile ilgili ulusal ve uluslar arası standart belgeleri


----------------------------------------------------------------------------------------------------

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS

MİMARLIK VE ERK /

ARCHITECTURE AND POWER
MIM 465
7
Teori 2
2
3


Ön Koşul Dersleri




Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü

Dersi Veren(ler)
Prof. Dr. F. Emel Ardaman
Dersin Yardımcıları

Dersin Amacı
Dersin amacı, bir mimari tasarım girdisi olarak “erk” kavramını geniş bir çerçevede ele alarak, öğrencilere ilgili kavramlar ve yaklaşımlarla bağlantı kurabilecekleri bilinç düzeyinin kazandırılmasıdır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1- ‘Erk’ kavramını ve ilişkili kavramları öğrenmek
2- ‘Mimarlık-Erk’ ilişkisine analitik bir yaklaşım geliştirmek
3- ‘Erk’in çevre oluşumundaki rolünü kavramak
Dersin İçeriği
Görsel malzeme ile ders anlatımı ve okuma, araştırma ödevleri


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Genel Hatlarıyla Tanıtımı: ‘Erk’ Kavramının İrdelenmesi: ‘Erk’in Tanımı ve İlişkili Kavramlar
Okumalar
2
‘Erk’in Kurumsallaşması
      
3
Mimari Çevrenin Oluşumunda ‘Erk’in Belirleyiciliği: Modernleşme Öncesinde ‘Erk’in Mimari İfadesi
      
4
Modernleşme ve ‘Erk’in Değişen Bakışı: Erken Modern Dönem ve Aklın Egemenliği
      
5
Merkezi Otoritenin Güçlenmesi –  Esirgeyen ‘Erk’
      
6
Endüstrileşme ve Modernleşme
      
7
Mesafeli ‘Erk’: Mekansal Terbiye Aracı Panoptikon
              
8
Panoptikon Uygulamaları: Hapishaneler, Hastaneler, Okullar
      
9
Panoptikon Kentte: Haussmann’ın Paris’i
      
10
Karşı Erk: Ütopyalar
      
11
‘Erk’in Mekansal İfadelerinde Ortak Noktalar ve Farklar
      
12
Tasarımcının ‘Erk’i: Modern Öncesi Dönemde Tasarımcının Konumu
      
13
Modern DönemdeTasarımcının Değişen Konumu
      
14
Konuların Tekrarı
      


KAYNAKLAR

ARDAMAN, Emel, ‘Perspective and Istanbul, the Capital of Ottoman Empire’, Journal of Design History, OUP, İngiltere, Temmuz 2007 (baskıda)
ARDAMAN, Emel, ‘Politik bir Veri Olarak Yasal Verilerin Mimari Tasarıma Etkisi’, Mimari Tasarım Sorunları Ders Notlari 1997-1998, M.S.Ü., Mimarlık Fakültesi Yayını, İstanbul, 1998.
BENEVOLO, Leonardo, Modern Mimarlığın Tarihi, Birinci Cilt: Sanayi Devrimi, Çev. Atilla Tokatlı, Çevre Yayınları, İstanbul, 1981.
BERMAN, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, Modernite Deneyimi, Çev. Ümit Altuğ – Bülent Peker, İletişim Yayınları, 1999, Beşinci Baskı, Birinci Baskı İstanbul, 2002.
BUMİN, Kürşat, Demokrasi Arayışında Kent, Ayrıntı Yayınevi, İstanbul, 1990.
DEMİRKAN, Tarık, ‘Tarih Boyunca Kuşatılan Özgürlük Adaları; Kentler’, Cogito, Kent ve Kültürü, 8, Yaz 1996, Yapı Kredi Yayınları, s.17-22.
FLORENSKI, Pavel, Tersten perspektif, Metis Yayınları, İstanbul, 2001.
FOUCAULT, M., Hapishanenin Doğuşu, İmge Yayınevi, İstanbul, 2000.
FOUCAULT, M., ‘Mekan, Bilgi ve Erk’, Söyleşi: Raul Rabinov, Çev. Mehmet Adam, Mimarlık, 84/7-8, s.12-16.
On Streets, Ed. Stanford Anderson, MIT, Cambridge, Massachusetts, Londra, İngiltere, 1986.
RUSSELL, Bertrand, İktidar, Çev. Mete Ergin, 2. Baskı, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1976.
SENNETT, Richard, Gözün Vicdanı, Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, Çev. Süha Sertabiboğlu – Can Kurultay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1999.
SENNETT, Richard, Kamusal İnsanın Çöküşü, Çev. Serpil Durak – Abdullah Yılmaz, İkinci Basım, Birinci Basım 1996, Ayrıntı Yayınları, 2002.
SENNETT, Richard, Otorite, Çev. Kamil Durand, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1992.
Sempozyum: İdeoloji, Erk ve Mimarlık, Dokuz eylül Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, İzmir, 11-13 Nisan 1996.
WEBER, Max, Şehir, Modern Kentin Oluşumu, Bakış Yayınları, İstanbul, 2003.


----------------------------------------------------------------------------------------------------

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS

MİMARLIKTA GRAFİK İLETİŞİM

454
2
2+0
2
3

Ön Koşul Dersleri

-

Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Yrd.Doç.Dr. Ayşegül KURUÇ
Dersi Veren(ler)
Yrd.Doç.Dr. Ayşegül KURUÇ
Dersin Yardımcıları
-
Dersin Amacı
Mimarlıkta tasarlananı, grafik iletişim araçlarını kullanmada bir dizi yöntem belirleyerek, bu yöntemler üzerinden sunma.
Dersin Öğrenme Çıktıları
1-Tasarım sürecinin farklı aşamalarını sunumlarda ifade edebilme yetisini/ bilgisini edinme
2- İletişim dil ve araçlarını kullanma ve kullandığı araca hakim olma yetisini edinme
3-Tanımlanmış bir süre içinde sunum yapabilme yetisini edinme
Dersin İçeriği
Mimarlıkta sunum dilini oluşturan kavramların(temsil ve işaret-oluşturma
dil ve görsel ilişkisi algılama/kapsam/sosyal mesafe/ yatay açı ve katılım,düşey açı ve güç) sunum pratiğindeki karşılıkları ile ilgili değerlendirmeler yapılır. Belli haftalarda davetlilerin de yer aldığı bu süreçten sonra öğrenciler, mimari projelerinin ilk paftasını düzenledikleri bir sunum gerçekleştirirler (mimarlık dışındaki programlardan derse katılan öğrenciler bu çalışmayı bir metin üzerinden de yapabilirler). Bu sunumlar, yarıyıl içi sınavı yerine geçer.

DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
Dönem boyunca izlenecek programın konuşulması, referanslar ve konuya giriş
-
2
Kavram üzerine tartışmalar
Okumalar
3
Kavram üzerine tartışmalar
Okumalar
4
Kavram üzerine tartışmalar
Okumalar
5
Kavram üzerine tartışmalar
Okumalar
6
Davetlilerle kavramlar üzerine tartışmalar
-
7
Davetlilerle kavramlar üzerine tartışmalar
-
8
Öğrenci sunumları ve tartışmalar
Sunum hazırlığı
9
Öğrenci sunumları ve tartışmalar
Sunum hazırlığı
10
Öğrenci sunumları ve tartışmalar
Sunum hazırlığı
11
Öğrenci sunumları ve tartışmalar
Sunum hazırlığı
12
Öğrenci sunumları ve tartışmalar
Sunum hazırlığı
13
Öğrenci sunumları ve tartışmalar
Sunum hazırlığı
14
Öğrenci sunumları ve tartışmalar, yarıyıl sonu ödev teslimi
Sunum hazırlığı

KAYNAKLAR

Barthes, R., Berger,J.,  Erkmen, b., Gage,J.,  Deleuze G., Le Corbusier,
 Koolhas,R.,  . Tanizaki, J., Wittgenstein,L.


----------------------------------------------------------------------------------------------------

  

DERS BİLGİLERİ

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
PERSPEKTİF VE GÖLGE
PERSPECTİVE AND SHADOW
MIM457
2
1+2
2
3

Ön Koşul Dersleri



Dersin Dili

Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Koordinatörü
-
Dersi Veren(ler)
Dr. Öğr. Üyesi K.Uğur Çakıroğlu
Dersin Yardımcıları
-
Dersin Amacı
Mimari tasarımın bir aracı olarak biçimlerin resimle oluşturulması bilgi ve becerisinin kazanılması ve tasarlanmış biçimlerin meslek dışı kişilere sunulması
Dersin Öğrenme Çıktıları
1-Görme, fotoğraf ve perspektif çizimler arasındaki yakın ilginin anlaşılması
2-Soyutlama, sentez yapma ve uyarlama yeteneğinin gelişmesi
3-Meslekten olmayan kişilerlerle iletişimi sağlayan bir dilin kazanılması
Dersin İçeriği
Derslerde o haftaki konuyla ilgili kuramsal bilgi aktarılmakta ve çizim tahtasında konuyla ilgili çizimler gerçekleştirilmektedir. Öğrenciler tahtada yapılanları kendilerine dağıtılan kağıtlara geçirmektedirler.


DERS AKIŞI
Hafta
Konular
Ön Hazırlık
1
İzdüşüm kavramı, izdüşüm tipleri, merkezi izdüşümün kısa tarihçesi, fotoğraf ve perspektifin / Öklidyen ve Projektif geometrilerin karşılaştırılması, ‘Kaçma Noktası’, ‘Kaçma Doğrusu’ kavramları

2
Perspektif kuruluş (‘Ufuk Düzlemi’,’Ufuk Doğrusu’,’Esas Nokta’), merkezi izdüşümün ‘Eşlenik Dik İzdüşüm’ ile oluşturulması

3
Merkezi izdüşümün oluşturulmasında seçenek yöntemler

4
Ana perspektif çizim yöntemi

5
Eğik doğruların kaçma noktası

6
Eğik Düzlemde perspektif

7
Perspektifte gölgelendirme

8
Perspektifte gölgelendirme (devam)

9
Doğru parçasının istenilen oranda bölünmesi

10
Yansıma

11
Çemberin perspektifi

12
Ölçü noktası, metrik problemler

13
Metrik problemler (devam)

14
‘Fotogrametri’ ve’Merkezi İzdüşüm’ ile ilgisi


KAYNAKLAR

O. Şahinler, Perspektiv, Baha Matbaası
O. Şahinler, Artistik Perspektiv, İDGSA Yayın No:87, 1982
S. Akın, Tasarı Geometri Problemleri, Cilt II, Arı Kitabevi Yayınları No:14, 1967
L. Gürer, Perspektiv ve Gölge, Birsen Yayınevi, İstanbul, 1996
F. Dubery, J. Willats, Perspective and other drawing systems, Van Nostrand Reinhold Company, 1972
R. W. Gill, Basic Perspective, Thames and Hudson, 1974
R. W. Gill, Creative Perspective, Thames and Hudson, 1975
Pumann, Darstellende Geometrie, 2. Teil, Selbst-Verlag Pumann
Y. Morçöl, Gölge, İDGSA, Yüksek Mimarlık Bölümü Yeterlilik Tezi, 1971
Y. Morçöl, Perspektifde Deformasyon, İDGSA, Yüksek Mimarlık Bölümü Doçentlik Tezi, 1972
F. E. Giesecke, A. Mitchell, H. C. Spencer, I. L. Hill, J. T. Dygdon, Technical Drawing, Macmillan Publishing Co., Inc., 1980